PB202 1200x628 Maximale uit beursdeelname

Haal het maximale uit uw beursdeelname met online marketing!

Als exposant op de Precisiebeurs weet u als geen ander alle ins en outs van uw product of dienst te vertellen. U bent op de hoogte van de laatste innovaties in uw vakgebied en overtuigt bezoekers met uw vakinhoudelijke kennis. Het is natuurlijk fantastisch als u dit op deze manier doet, maar wist u al dat u nog veel meer uit uw beursdeelname kunt halen? Met het inzetten van online marketing triggert u niet alleen bezoekers tijdens de beurs, maar komt u al met hen in contact in de voorbereidingsfase en blijft u met hen in contact na de beurs. In deze blog deelt het Precisiebeurs marketingteam handige tips en tricks voor het optimaal inzetten van online marketing.

Online marketing vanuit de organisatie

Susanne van Doornik, Manager Marketing & Communicatie bij Mikrocentrum is ervan overtuigd dat het succes van online marketing afhangt van een aantal factoren:

  • Strategie: bepaal voor u begint met communiceren de strategie en uw positionering. De 4 P’s, oftewel, de marketingmix, zijn hiervoor een handige leidraad: product, prijs, plaats en promotie
  • Doelgroep: bepaal welke doelgroep(en) u gaat aanspreken en breng (kort) de uitdagingen en behoeften in kaart
  • Boodschap: bepaal een centrale boodschap en stem deze af op de behoeften en uitdagingen van uw doelgroep(en)
  • Consistentie en herkenbaarheid in de uitingen
  • Planning
  • Promotiebudget

Deze factoren kunt u vastleggen in een (kort) beursplan. Idealiter begint u minimaal negen tot zes weken voor de beurs met het opstellen van een dergelijk plan. In dit plan omschrijft u naast bovenstaande factoren, ook uw deelname- en marketingdoelstelling(en), uw profilering en propositie, het draaiboek en een plan van aanpak voor de lead follow up na de beurs.

Welke online marketingmiddelen kunt u vooraf inzetten?

Als exposant op de Precisiebeurs wilt u natuurlijk van uw deelname een groot succes maken. Dit doet u door niet alleen door uw bedrijf te presenteren tijdens de vakbeurs, maar ook door gebruik te maken van de juiste online middelen vooraf. Uw beursdeelname promoten kunt u doen via uw website, LinkedIn bedrijfspagina, Twitter, e-mailmarketing of betaald adverteren, maar ook door gebruik te maken van de marketingtoolkit en -kanalen die de vakbeurs biedt. Wanneer u kiest voor het inzetten van betaald adverteren is het essentieel om een afweging te maken tussen de kosten en de baten. U kunt uzelf daarbij een aantal vragen stellen: ‘Wat mag een lead kosten?’, ‘Helpt het online adverteren bij het verwezenlijken van mijn organisatie- of marketingdoelstelling?’ en ‘Helpt dit mij bij het verkrijgen van tought leadership, waardoor ik mijn concurrenten telkens een stap voor ben?’.

Thought Leadership

Dat het investeren in online marketing alleen maar tijd en geld kost en weinig oplevert, daar is Anouk Brekelmans, Content Specialist bij Mikrocentrum het zeker niet mee eens. Volgens Anouk is online marketing een mooie gelegenheid om te investeren in de nabije toekomst van uw organisatie. Wanneer u als organisatie de keuze maakt om niet actief te zijn op social media en via andere kanalen verliest u commitment van (potentiële) klanten, die mogelijk gaan shoppen bij uw innovatieve concurrent.

‘’Als u nu niet aan online marketing doet,
bent u dan wel een toekomstbestendige organisatie?’’

Bij online marketing gaat het erom dat u uw jarenlange kennis en ervaringen deelt met uw klanten en samenwerkingspartners. Doordat u online actief bent genereert u merkbekendheid en merkvoorkeur. Uw onderscheidend vermogen zorgt ervoor dat u thought leadership uitstraalt bij uw doelgroep. Dit betekent dat uw organisatie wordt gezien als kennisleider binnen een bepaald vakgebied. Dat wilt u voor- tijdens- en na de beurs toch ook uitstralen? In de wereld waarin differentiatie op producten en diensten steeds moeilijker wordt, biedt online marketing voor uw organisatie nieuwe kansen.

Het inzetten van de juiste tools

Wij begrijpen dat het niet altijd even eenvoudig is om de juiste tools te vinden of om deze te implementeren binnen uw organisatiestrategie. Speciaal voor onze exposanten hebben we daarom een aantal handzame tools op een rijtje gezet:

  1. Maak een contentkalender | door uw social media activiteiten zes tot negen weken voor de beurs te plannen, maakt u een afweging van de onderwerpen waarover u iets wilt vertellen en hoe u daarmee uw doelstellingen verwezenlijkt. |> Naar contentkalender Buffer
  2. Plan uw berichten in | door alvast uw lange termijnplanning te ontwerpen in een online tool bent u niet dag-in-dag-uit bezig met het bedenken en plannen van uw boodschap. Op de door u geselecteerde datum en tijdstip wordt uw post automatisch geplaatst! |> Naar contentplanner OktopostofHootsuite
  3. Maak UTM tags | de resultaten van uw online activiteiten wilt u uiteraard kunnen monitoren. Hiervoor heeft Google Analytics UTM tags ontwikkeld. Zo weet u precies waar uw leads vandaan komen en welke online activiteiten bijdragen aan het verwezenlijken van uw organisatie- en/of marketingdoelstellingen. |> Naar Google Analytics Campagin URL Builder
  4. Maak een LinkedIn evenement | door uw connecties persoonlijk uit te nodigen voor een evenement krijgen zij het gevoel écht belangrijk te zijn voor uw organisatie/ Hierdoor zijn zij eerder geneigd zijn om informatie over uw beursdeelname op te zoeken én uw stand te bezoeken. |> Naar tips over het aanmaken van een LinkedIn evenement
  5. Adverteer via LinkedIn | uw doelgroep buiten uw bedrijfspagina of netwerk om bereiken doet u door te adverteren. Of u nu een beursbezoek wilt uitlokken of wilt laten horen dat de laatste innovaties als allereerst te zien zijn bij uw stand. Met het inzetten van LinkedIn Advertising bent u verzekerd van het genereren van nieuwe traffic naar uw platform. |  > Naar stappenplan voor succesvol adverteren via LinkedIn.

Let wel op! Mensen houden van actualiteit, dus staat u op de beurs of komt er een nieuw product aan? Zorg er dan voor dat u altijd een live-update geeft van de situatie. Dit is niet alleen leuk, maar zorgt ook voor een hoge betrokkenheid en thought leadership bij uw doelgroep.

De sleutel tot succes in uw beurscampagne

Tot slot is het gebrek aan de inzet van online marketing vaak dé gemiste kans voor een succesvolle beursdeelname. De ideale beurscampagne is gebaseerd op cross mediale marketingcommunicatie en combineert daardoor printed- met online media. Voor het inzetten van een succesvolle beurscampagne verwijzen we u graag door naar een artikel van PMG.be. Zij laten zien hoe u met handzame beursoptimalisatietools het beste uit uw beursdeelname haalt.