John Blankendael

Zichtbaarheid van de maakindustrie in het buitenland neemt toe door Precisiebeurs!

Voor John Blankendaal, directeur van Brainport Industries is het alweer de tiende keer dat hij de Precisiebeurs bezoekt. Hoe druk hij het ook heeft, Blankendaal houdt altijd ruimte in zijn agenda om langs te komen. 

Wat maakt deze beurs zo bijzonder?  

“Voor Nederlandse begrippen is het een grote beurs, maar ondanks deze grootte is het intiem. Het is geen gewone beurs maar echt een relatiebeurs, waar je veel bekenden ziet maar ook nieuwe contacten legt. Dat is denk ik ook het onderscheidende en unieke eraan. Waar je ziet dat andere evenementen kampen met teruglopende bezoekersaantallen en exposanten, hebben ze daar hier geen last van.” 

Waarom is dit evenement zo belangrijk voor Brainport Industries? 

“Het is een van de weinige beurzen die over de volle breedte van de maakindustrie laat zien wat toeleveranciers in huis hebben. Dat slaat aan. Want hiervoor was er nog niets. De maakindustrie was erg onzichtbaar. Mede door dit soort ontmoetingen is het netwerk van Brainport Industries gegroeid. Het mooie is dat iedereen altijd uitkijkt naar deze beurs. Niet alleen om elkaar weer te spreken, maar ook inhoudelijk. Hier informeren ze elkaar over nieuwe ontwikkelingen of leggen contacten die kunnen leiden tot business of nieuwe klanten.” 

Is het ons-kent-ons-gehalte dan niet heel hoog? 

“Het is een mooie mix. De toeleverketen is altijd op zoek naar nieuwe klanten, dan ga je al snel ook naar het buitenland kijken. Met Mikrocentrum werken we vanuit Brainport Industries samen om meer buitenlandse bezoekers naar de Precisiebeurs te krijgen. Zeker de laatste jaren zien we vooral veel Duitse, maar ook Belgische en Deense bezoekers terugkomen. En die belangstelling neemt alleen maar toe. De zichtbaarheid en exposure van de Nederlandse maakindustrie nemen hierdoor toe in het buitenland.” 

Hoe krijgt de beurs dat voor elkaar?  

 “Het inhoudelijke programma is natuurlijk erg sterk, er komen altijd sprekers uit alle hoeken van de industrie vertellen over de laatste ontwikkelingen. Ook voor bezoekers uit het buitenland is het interessant om te zien wat de Nederlandse maakindustrie te bieden heeft. Met matchmaking events, zoals speciale ontbijtsessies voor buitenlandse bezoekers, laten we die meerwaarde zien. Hier wordt heel positief op gereageerd.” 

Wat zijn persoonlijke hoogtepunten geweest?  

“Zelf vind ik het altijd heerlijk om op de beurs rond te lopen en mensen te spreken die ik al even niet meer heb gezien. Je kunt via Teams wel allerlei bijeenkomsten inplannen, maar niets kan tippen aan toevallige en persoonlijke ontmoetingen. Het kan business opleveren of brengt je op goede ideeën. En soms koppel je bepaalde personen aan elkaar omdat je denkt dat ze iets aan elkaar hebben, dat gebeurt hier allemaal. Daar geniet ik van.” 

“Verder vind ik het mooi dat de beurs steeds meer bekendheid krijgt in het buitenland. Het levert kansen op voor onze maakindustrie. Op deze beurs kun je buurlanden als Duitsland laten zien hoe sterk de Nederlandse maakindustrie is. Als zo’n Duitse delegatie onder de indruk is van wat hier gebeurt, is dat toch wel heel mooi om te zien.”