DUT21 ondanks obstakels naar ambitieus doel

Het Formula Student Team van de TU Delft verhuisde vorig jaar van de Dream Hall naar een grote loods elders in Delft. Hier was voldoende ruimte om - op 1,5 meter van elkaar - de DUT21 te ontwerpen en te bouwen. Ondanks de praktische obstakels hielden de studenten een duidelijk doel voor ogen: de prestigieuze race in Duitsland winnen!

Jasper Hagesteijn en Hugo Kerstens zijn twee van de tien kernteamleden die fulltime met DUT21 bezig waren. Jasper: “Vorige zomer had ik mijn bachelor Werktuigbouwkunde afgerond en ik wilde niet gelijk door met mijn master. Ik solliciteerde voor een mechanische rol in dit project, maar werd gevraagd voor de functie van team manager. Dat vond ik een grote eer.” Ook Hugo zat in een overgangsjaar nadat hij zijn bachelors Toegepaste Natuurkunde en Toegepaste Wiskunde had afgerond. “Ik wilde praktijkervaring opdoen en kennis verwerven van elektronica en software. De functie van chief embedded koos ik bewust vanwege de managementkant. Mooi dat ik daarvoor werd geselecteerd.”

Veel online

“Andere jaren organiseerden we een officiële kick-off met barbecue en aten we regelmatig samen”, vertelt Jasper. “Dit jaar deden we veel online vanwege corona, maar ik vond het belangrijk dat we elkaar ook ontmoetten om een band op te bouwen. Bij de geringste aanleiding stuurden we teamleden echter naar huis om zich te laten testen en op afstand te werken.”

Technische optimalisaties

“Na analyse van onze tegenstanders hadden we geconstateerd dat onze elektrische racewagen zwaar is en dat winst te behalen valt met meer ‘downforce’”, vertelt Hugo. “Daarom focusten we op het maximaliseren van de ‘downforce/weight-ratio’ wat simpelweg betekent: betere aerodynamica en een lichtere auto. Een nieuwe techniek is het actief regelen van de aerodynamica met ventilatoren die lucht langs de auto sturen. Hiermee konden zij veel downforce behalen zonder veel gewicht toe te voegen. Ook nieuw was dat we draadloos met de auto communiceerden, bijvoorbeeld om de software tijdens het testen al rijdend bij te stellen.”

Steun van de sponsor

Voor de elektronica kregen de engineers hulp van sponsor VDL TBP Electronics. “Op het blokschema en alle verdere uitwerkingen kregen wij feedback, zodat wij onze ontwerpen konden verbeteren op functionaliteit, maakbaarheid en betrouwbaarheid”, vervolgt Hugo. “Ik had nog nooit pcba’s ontworpen of geproduceerd en dat gold voor veel van onze engineers. De expertise van VDL TBP Electronics was cruciaal bij het ontwerp en voor de assemblage van de pcba’s met alle componenten.”

Het grote doel

“De organisatorische zaken hielden ons als topmanagement flink bezig, want alles was anders dit jaar”, aldus Jasper. “Zo was er geen roll-out op de Markt in Delft, maar een online presentatie. Gelukkig zijn de races doorgegaan, al was de fysieke aanwezigheid van de crew gelimiteerd. Onze engineers hadden vanuit Delft live contact met de raceauto dankzij de draadloze communicatie. Dat had zo moeten zijn. Zij hebben deelgenomen aan de races in Assen, Spielberg (Oostenrijk) en Hockenheim (Duitsland). Het doel was winst op het circuit van Hockenheim, een soort WK. Gelukkig is dit doel niet voortijdig gestrand, maar konden zij de strijd echt aangaan.” Kijk voor de uitslagen en de roll-out clip op www.fsteamdelft.nl